Henrich Foche onnistui rakentamaan ensimmäisen toimivan helikopterin vuonna 1936. Helikopteria oli kuitenkin suunniteltu jo paljon aiemmin, sillä ensimmäisiä hahmotelmia ja suunnitelmia löytyy jo Leondardo da Vincin materiaaleista. Ennen Fochen konetta helikopterin suunnittelussa tehtiin lukuisia yrityksiä ja kokeiluja, mutta toimivaa konetta ei onnistututta toteuttamaan. Igor Sikorskyn kehittelemä helikopteri vuonna 1939 vastasi pitkälti nykyisin käytössä olevaa konetta monilta ominaisuuksiltaan. Toisen maailmansodan aikana helikopterit pääsivät tositoimiin ensi kertaa ja niiden kehitystyö ja laaja käyttö kriisien aikana lisääntyi.
Edut lentokoneeseen verrattuna
Helikopterissa on lukuisia etuja verrattuna lentokoneeseen, mutta myös haittapuolia. Sen suurimpiin etuihin kuuluu mahdollisuus laskeutua ja nousta pieniltä alueilta. Helikopteri pysyy paikallaan ilmassa ja se pystyy kääntymään ketterästi, sillä on mahdollista laskeutua paikkoihin, joihin pääseminen olisi muuten mahdotonta. Helikopteri onkin tärkeä apuväline pelastustöissä, sitä on käytetty tulvissa ja maanvyöryissä niin evakuointitehtävissä kuin myös avun perille viemisessä. Helikopteria käytetään myös sotatilanteissa. Sodankäyntiin kehitetyt taisteluhelikopterit kehitettiin vastaamaan juurikin sodankäynnin tarpeita.
Haitat lentokoneeseen verrattuna
Helikopterin ongelmapuoliin kuuluu sen monimutkainen rakenne, joka on myös altis vaurioille. Helikopteri on myös kallis ja sillä liikkuminen on melko hidasta. Helikopteri käyttää melko paljon polttoainetta henkilöä kohden, jos sitä verrataan lentokoneeseen. Helikopteri aiheuttaa myös melkoisia meluhaittoja liikkuessaan. Lentokoneen ja helikopterin parhaimpia puolia on yhdistetty helikopterilentokoneissa, jotka muistuttavat pienlentokonetta, joiden etusiipien kärjessä on suurilla roottoreilla varustettuja moottoreita.