Matkustajalentokone

Matkustajalentokoneella kuljetetaan suuria määriä ihmisiä kerralla. Ensimmäiset koneet, joilla matkustajia pystyttiin kuljettamaan ilman tappiota, esiteltiin 1920-lvulla, mutta matkustaminen lentokoneella löi läpi vasta 1960-luvulla. Nykyisin lentomatkailusta on tullut valtava liiketoiminnan ala.1970-luvulla lentoliikenne laajeni ja syntyi syöttökone, joka kuljetti matkustajat sivukentiltä suuremmille kentille ja matkustajien määrä lähti nousuun. 1990-luvulle asti lentomatkustamista säädeltiin monenlaisin kansallisin rajoituksin. Alan vapautumisen jälkeen se lähtikin uusille urille.

Konetyypit

Nykyisin matkustajakoneet lentävät maksimissaan noin 12 kilometrin korkeudessa. Ne ovat aina paineistettuja, poikkeuksena ainoastaan pienet potkurikoneet. Koneet on suunniteltu lentämään pitkiäkin matkoja, aina tuhansista kilometreistä kymmeniintuhansiin. Mannerten välillä operoivat tietyntyyppiset koneet, kuten Boeing 747. Ne pystyvät kuljettamaan satoja matkustajia kerralla, yleisemmin 200–300, mutta uusimmat konetyypit pystyvät kuljettamaan jopa 800 matkustajaa. Matkustajakoneissa työskentelee koulutettu henkilökunta. Kapteeni ja perämies huolehtivat koneen ohjauksesta, kun taas matkustamossa työskentelevät purseri, lentoemännät ja stuertit huolehtivat matkustamon toiminnoista.

Kulut ja ympäristötietoisuus

Viime vuosina kilpailu lentoyhtiöiden välillä on koventunut, markkinoilla on nykyisin useita ns. halpalentoyhtiöitä, jotka ovat pystyneet polkemaan hintoja rajallisilla palveluilla, operoimalla pienemmiltä kentiltä ja lentäen usein vähemmin suosituilla aikatauluilla. Vaikka nousevat polttoöljykustannukset eivät vielä ole näkyneet lentoyhtiöiden konkurssien määrissä, on syytä olettaa että lentomatkailu tulee ratkaisevasti muuttumaan tulevaisuudessa öljyn hinnan noustessa. Lentomatkailuun ja yleisestikin matkailuun vaikuttaa myös lisääntynyt ympäristötietoisuus ja lentomatkailusta syntyneet päästöt puhuttavatkin monissa maissa. Tietoisuuden ja kulujen kasvusta huolimatta lentomatkustamisen uskotaan edelleen lisääntyvän.