Ultrakevyellä lentokoneella tarkoitetaan yksi- tai kaksipaikkaista lentokonetta. Se on tavallista pienkonetta kevyempi ja painaa 280 kiloa. Ultrakevytlentäjän lupakirja on noin 1400 suomalaisella. Rekisteröityjä ultrakevyitä koneita on Suomessa yli 300.
Koneen hankkiminen
Ultrakevyt lentokone voi olla tehdasvalmisteinen, jolloin tehtaan osuus rakennuksesta on minimissään 51 % ja koneen toiminta on vahvistettu valmistajan puolelta. Kone on mahdollista rakentaa myös itse tai koota itse tehtaan valmistamista osista, tällöin koneen turvallisuus on rakentajan vastuulla.
Suosittu harrastus
Suomea pidetään yhtenä kevytilmailun mekoista. Täällä harrastus sai vauhtia vuoden 1985 tietämillä Ikarus C22 Fox:n markkinoille tulemisen jälkeen, vuonna 1989 markkinoille saapunut amerikkalaisen Rans Co:n Coyote S-6 lisäsi innostusta entisestään.Kevytilmailua on pidetty usein hieman virheellisestikin vain eliitin harrastuslajina, vaikka se on yksi harrastus muiden joukossa. Moni harrastaja omistaa koneen kimpassa ja huomaa ensimmäisten lentotuntien aikana ettei lentäminen olekaan niin vaikeaa kuin ensin luuli. Lentolupakirja on mahdollista suorittaa jopa kansanopistossa ja lajin suosio onkin kasvanut nopeaa vauhtia viime vuosina. Viime vuosina lajissa on tapahtunut myös jonkin verran onnettomuuksia, jotka ovat saaneet palstatilaa mediassa. Onnettomuudet eivät ole säikyttäneet, sillä lentokursseille on jatkuvasti uusia tulijoita. Kaikki kurssin käyneet eivät kuitenkaan koskaan ryhdy lentäjiksi vaan osalle riittää pelkkä kurssin suorittaminen.